Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και Κύριοι Μέλη,
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) όπως γνωρίζετε, αποτελεί τον τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους στη χώρα, επίσημα αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας. Με το παρόν έγγραφό μας και με αφορμή το σχέδιο νόμου «Αναμόρφωση του πειθαρχικού δικαίου των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα, σύσταση Ελληνικού Κέντρου
Εμπειρογνωμοσύνης Διοικητικών Μεταρρυθμίσεων και λοιπές διατάξεις» που έχει κατατεθεί στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση, σας καταθέτουμε τις προτάσεις μας και ζητάμε να κληθεί εκπρόσωπος της Ε.Σ.Α.μεΑ. κατά τη συζήτησή του στην Επιτροπή, προκειμένου να σας αναπτύξουμε πιο διεξοδικά τις θέσεις της Συνομοσπονδίας.
Λαμβάνοντας υπόψη:
• την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας», συνταγματικές επιταγές και
απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως :
- τον ν.4488/2017, ο οποίος αναφέρει στο άρθρο 68 «Νομοπαραγωγική διαδικασία, ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων και παραγωγή επίσημων στατιστικών για τα ΑμεΑ» τα εξής: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, συνεργάζονται με το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό Σημείο Αναφοράς του άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ […]»
- τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, η Ε.Σ.Α.μεΑ. θα ήθελε να θέσει υπόψη σας τα εξής: Θα θέλαμε να εκφράσουμε την ικανοποίησή μας για την απόσυρση των επιπρόσθετων προϋποθέσεων για την απόσπαση δημοσίων υπαλλήλων για λόγους υγείας, οι οποίες σχετίζονταν με υπηρεσιακές ανάγκες του εκάστοτε φορέα, οι οποίες όμως παρέμειναν για τους Ο.Τ.Α. και αυτό συνιστά σοβαρό και αυθαίρετο περιορισμό του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος στην υγεία. Ειδικότερα, η άρνηση απόσπασης ή η μη παράταση αυτής, λόγω διοικητικών κριτηρίων και ανεξαρτήτως της ιατρικής τεκμηρίωσης, ουσιαστικά αναιρεί την ίδια τη φύση και τον σκοπό του μέτρου, που είναι η προστασία της υγείας του υπαλλήλου ή των οικείων του. Τέτοιες ρυθμίσεις ελλοχεύουν κινδύνους για ανισότητα μεταχείρισης, δημιουργία πελατειακών σχέσεων και καταστρατήγηση της αρχής της νομιμότητας και της ίσης μεταχείρισης, καθώς απουσιάζουν σαφή, αντικειμενικά και ελεγκτέα κριτήρια. Επιπλέον, η θέσπιση διαδικασίας έγκρισης της παράτασης της απόσπασης με κοινή απόφαση των αρμόδιων οργάνων του φορέα προέλευσης και υποδοχής, ενέχει τον κίνδυνο αποσύνδεσης του υπαλλήλου από το υγειονομικό και υποστηρικτικό του περιβάλλον. Αυτό έχει ιδιαίτερα δυσμενείς συνέπειες για άτομα με χρόνιες παθήσεις, αναπηρίες ή ογκολογικά νοσήματα, για τα οποία η σταθερότητα της φροντίδας αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για τη διατήρηση της υγείας και της ζωής τους. Το δικαίωμα στην υγεία πρέπει να προστατεύεται με βάση αντικειμενικά και αποκλειστικά ιατρικά κριτήρια, ανεπηρέαστα από διοικητικές σκοπιμότητες. Ως εκ τούτου προτείνουμε την τροποποίηση του άρθρου 101. Άρθρο 101 Σύμφωνη γνώμη Ο.Τ.Α. για τη συμμετοχή προσωπικού στο Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 4 ν. 4440/2016 Ζητείται η τροποποίηση της παρ. 4 ως εξής (βλ. έντονη γραμματοσειρά):
«4. Για τη διενέργεια μετάταξης ή απόσπασης το ποσοστό κάλυψης των θέσεων στον φορέα προέλευσης του κλάδου στον οποίο ανήκει ο υπάλληλος, κατά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων για τη διαδικασία επιλογής καθώς και κατά τον χρόνο έκδοσης της απόφασης, πρέπει να ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) επί του συνόλου των οργανικών θέσεων του εν λόγω κλάδου, στο οποίο ποσοστό δεν περιλαμβάνονται υπάλληλοι, οι οποίοι απουσιάζουν με μακροχρόνια άδεια, όπως ιδίως, άνευ αποδοχών, υπηρεσιακής εκπαίδευσης ή οι οποίοι είναι αποσπασμένοι σε άλλον φορέα. Επίσης, πρέπει ο αιτών υπάλληλος να μην είναι ο μοναδικός που υπηρετεί στον οικείο κλάδο τόσο κατά τη λήξη προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων όσο και κατά τον χρόνο έκδοσης της απόφασης απόσπασης ή μετάταξης. Ειδικά για την απόσπαση ή μετάταξη υπαλλήλου από Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού, συμπεριλαμβανομένων των νομικών προσώπων αυτών, απαιτείται επιπλέον η σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου για τον διορισμό οργάνου του φορέα προέλευσης.
Ευελπιστώντας ότι θα ανταποκριθείτε θετικά στις προτάσεις μας, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.